Jumaat, 28 September 2012

PANDUAN PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 3

Download Buku di bawah ini
http://www.scribd.com/doc/107512147/Buku-Panduan-Pengajaran-Pendidikan-Jasmani-Tahun-3

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 3


Mata Pelajaran dan kelas/bilangan murid
Pendidikan Jasmani - Tahun 3A  bil: 20 orang
Tema / Tajuk
Gimnastik Asas /Imbangan Kumpulan.
Masa
0715 - 0745 (30 minit)
Standard Kandungan
1.2 Berkebolehan melakukan pergerakan yang memerlukan kawalan badan dan sokongan.
2.2 Berkobehan memahami konsep kawalan badan dan sokongan dalam pergerakan.
5.4 Berkebolehan membentuk kumpulan dan bekerjasama dalam kumpulan.

Standard Pembelajaran
1.2.4 Melakukan imbangan secara kumpulan
2.2.2 Membezakan luas tapak sokongan semasa melakukan  bentuk-bentuk imbangan dalam kumpulan.
5.4.3 Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
 1. Memanaskan badan.
Pergerakan bebas dalam kawasan yang telah dihadkan dan ditanda dengan skitel, dengan iringan muzik.

2. Penyampaian Standard Pembelajaran
Aktiviti 1: Kucing Lapar
-  Murid dibahagi dalam kumpulan.
- Seorang sebagai kucing dan murid lain bergerak dalam barisan sambil menyebut
‘kucing oh kucing, kau suka makan apa”.
-  Apabila kucing menjawab ‘ikan, friskies atau lain-lain..” dan berpusing, murid lain akan berhenti bergerak dan membuat imbangan statik.
-  Ulang sehingga kucing menjawab ‘tikus’ dan kucing akan mengejar dan mencuit murid lain.
-  Murid yang kena cuit bertukar peranan sebagai kucing.





Tip untuk guru
Murid bebas membuat imbangan mengikut pilihan sendiri yang melibatkan pelbagai tapak sokongan dan aras.

Tip untuk murid
Elakkan dari berlanggar sesama `sendiri.

Aktiviti 2: Imbangan Bersama-sama
- Murid berpasangan.
- Melakukan imbangan berpasangan dengan pelbagai tapak sokongan.
- Ulang dengan melakukan imbangan bertiga dan kumpulan kecil.









                           

    
menaakul
Bagaimanakah kamu kekalkan imbangan semasa berada di atas badan rakan?
tip untuk guru
Badan penyokong dilengkungkan ke atas (banana shape).







Aktiviti 3:  Imbangan Berkumpulan
-  Murid dalam kumpulan kecil.
-  Melakukan pelbagai formasi imbangan dengan pelbagai tapak sokongan.


menaakul
Dimanakah kedudukan kaki kamu semasa melakukan imbangan di
atas badan rakan? Mengapa?

tip untuk guru
Guru perlu membantu dan mengawasi murid semasa melakukan aktiviti imbangan berpasangan dan berkumpulan.

3.Persembahan: Formasi Stabil
- Murid dalam kumpulan kecil.
- Bergerak bebas dalam kumpulan masing-masing.
- Apabila isyarat diberi, bentuk satu formasi imbangan dalam kumpulan yang melibatkan dua aras.
- Kumpulan yang paling pantas membuat formasi imbangan dan paling stabil dikira pemenang.

4. Penilaian
Murid menjawab soalan dalam borang Uji Diri.

4. Menyejukkan badan.
Murid melakukan aktiviti menyejukkan badan dengan iringan muzik berentak perlahan.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
Kreativiti & inovasi
Alatan
Tilam gimnastik, borang Uji Minda
Penilaian Pengajaran dan pembelajaran
B4D1E1  


Refleksi
…. bilangan murid yang dapat melakukan aktiviti imbangan secara berkumpulan.
… .bilangan murid yang tidak dapat melakukan aktiviti imbangan secara  berkumpulan.
























UJI MINDA
NAMA : _______________________                                                               TARIKH : ___________
KELAS : ___________
IMBANGAN KUMPULAN
1. Tandakan (√) pada gambar imbangan yang mempunyai tapak sokongan yang lebih besar.
                                                  
                  (              )                                                                                               (              )                                                 
                  (              )                                                
2. Nyatakan bagaimana kamu yang berada di atas mengekalkan keseimbangan?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________








lpmlogo.jpg


PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN,
62604, PUTRAJAYA, MALAYSIA.
B4D1E1

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 3

BAND                                                   :

BAND 4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab.
STANDARD KANDUNGAN           :

1.2
Berkebolehan melakukan pergerakan yang memerlukan kawalan badan dan sokongan.
STANDARD PRESTASI                    :

B4
Tahu, faham dan boleh mengaplikasi pengetahuan dan kebolehan untuk  melakukan pergerakan dan aktiviti yang dapat mengekalkan dan meningkatkan kemahiran dan kecergasan.
deskriptor                                     :

B4D1
Mengaplikasikan kemahiran gimnastik asas.
evidence                                          :

B4D1E1
Melakukan imbangan secara berkumpulan.
1.2.4










ARAHAN:
1.       Murid melakukan imbangan secara berkumpulan.
2.      Tanda (P) jika menguasai.

BIL

NAMA MURID
TARIKH
IMBANGAN BERKUMPULAN
CATATAN
1.



2.



3.



4.



5.



6.



7.



8.



9.



10.



11.



12.



13.



14.



15.



16.



17.



18.



19.



20.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan